18 Ekim 2010 Pazartesi

Kızıl Çamur - Bir Bayer Prosesi

Gazetelerde gördüğümüz kızıl çamur hikayesi aslında benim "Kimyasal Metalurji" ya da "Ekstraktif Metalurji dersinde cevaplayamadığım sınav sorumdu. Maalesef bahsi geçen kızıl çamur ya da bir diğer deyişle "boksit"in üretim prosesini hatırlayamamıştım. Kızıl olunca bakır olacağını düşünüp, OutoKumpu Proses anlatmıştım.

Bu kızıl çamurun içerdiği tehlikeyi bir de ben anlatayım. Boksit(bauxite) cevherinin oldukça alkali oluşu ve yüksek pH değeri asıl tehlikenin başladığı nokta. Bu yüzden doğa için ciddi bir tehlike arz ediyor. Bunun yanı sıra yapısında ağır metaller de var. Bu çamurdan aluminaya kadar uzanan üretim prosesini de anlatayım bir de.

1.Boksitin hazırlanması(kırma ve öğütme)
2.Desilikonizasyon(Silisyum'un uzaklaştırılması)
3.Liçleme
4.Sedimentasyon ve kızıl çamurun durulanması
5.Hidratların ayrılması ve işlenmesi
6.Buharlaştırma
7.Kalsinasyon
Sonuç :Alumina(Al2O3)
bu şekilde yazarak hocamdan ancak 2 puan alabilirdim ama sanırım burada yazdıklarım şimdilik yeterli olacaktır. Kalsinasyon sonucu elde edilen aluminadan aluminyum üretimi aşağıda yer alan akışla daha net açıklanabilir. Kızıl çamur felaketi sakın aluminyum üzerinden demeyesiniz ama.

Saygılarımla

1 yorum:

  1. Eline sağlık hocam. bızde sakarya üni de vermiş olduğumuz cevaplar tatminkar olmuyor galiba. hep düşük alıyoruz:) ama dersi çok iyi anladım bu sayede ..

    YanıtlaSil